lauantai 8. maaliskuuta 2014

Saapuminen Uuteen-Seelantiin

Vihdoinkin Uudessa-Seelannissa! Oon aina haaveillut pääseväni tänne ja nyt sitä sit ollaan. Mutta täytyy myöntää että tänne tuleminen ei sujunut ihan kaikkien suunnitelmien mukaan. Tuli juhlittua viimeistä iltaa Australiassa vähän myöhempään kun oli tarkoitus ja nukuin aamulla pommiin. Tarkotus oli herätä kuudelta, jotta kerkeen kaikessa rauhassa käydä suihkussa ja syödä aamupalaa ennenkun lähen kentälle, mutta heräsinkin kahtakyt vaille kahdeksan! Ei kauheesti tarvinnut suihkusta haaveilla, vaatteet niskaan ja juoksuks. Onneks mun lento lähti vasta 10.30, ja junamatka vaan noin 10 minuuttia, joten laskin et kerkeen hyvin, mutta silti kiirettä pitää. No, hillittömän spurtin (joka ei ollut helppoo siinä olotilassa, voin vakuuttaa) ja panikoinnin päätteeksi saavun kentälle vaan todetakseni että mun lento on tunnin myöhässä, eli ei olis ollut mikään kiire.

No, päätän kuitenkin mennä heti checkaamaan itseni sisään ja tietenkään siellä ei ole automaatteja vaan joudun liittymään hillittömän pitkään jonoon. Siinä jonotellessa välähtää mieleen, että niinpä niin, tabletin laturi ja adabteri jäi sitten hostelliin, viesti kaverille, joka onneks lupaa ottaa ne talteen, niin saan ne vielä takasin. Kun vihdoinkin pääsen tiskille saan kuulla että mun lentolippu ei kata matkatavaroita, mutta jälleen kerran mulla on tuuria matkassa, koska olin jättänyt rinkan Sydneyyn ja pakannut kaikki tarvittavat pienempään kassiin, jonka sitten sain ottaa käsimatkatavarana.

Seuraavaksi siirryn turvatarkastukseen ja kun pitkän jonotuksen jälkeen pääsen vihdoinkin läpivalasemaan tavarat, tulee tiukkailmeinen vartija penkomaan mun kassin läpi. En sit yhtään muistanut, että koneeseenhan saa viedä vain pieniä pulloja nesteitä, eli vartijat heitti roskiin mun shamppoon, hoitoaineen, aurinkorasvan, kosteusvoiteen, deodorantin, käsirasvan ja hammastahnan! Eli aikalähelle kaiken minkä omistin. No lento sentään suju ilman ongelmia, mutta kun pääsin Aucklandiin ja turvatarkastukseen, tuli taas tiukkailmeinen vartija penkomaan mun kassin läpi. Siinä kohtaa jo ajattelin että ei siellä voi enää olla mitään mitä ei saa tuoda maahan, puolet mun omaisuudesta oli jo heitetty pois! Mutta onneks se oli vain väärä hälyytys, mun pesuaine oli näkynyt ruokana niiden koneissa (älkää kysykö miten se on mahdollista!) ja näin ollen pääsin vihdoinkin jatkamaan matkaa.

Mutta on Uusi-Seelanti ollut kaiken ton vaivan arvostakin. Vaikka jouduin ostamaan uudet shamppoot ym. sekä uuden laturin ja adabterin, asioita joita en ollut sisällyttänyt mun matkabudjettiin, oon silti onnellinen että oon täällä. Eilen toteutin yhden mun suurimmista haaveista ja vierailin Hobbitonissa, hobitti kylässä missä Taru Sormusten Herrasta kuvattiin. Siellä on pienelle alueelle rakennettu 109 hobitti koloa puutarhoineen sekä tietysti Frodon ja Bilbon koti Repunpää. Alueella oli myös Green Dragon majatalo, oli aikamoinen kokemus istua hobitti majatalossa juomassa omena siideriä :)

Tällä hetkellä oon Rotoruassa ja jatkan huomenna taas matkaa eteenpäin. Rotorua on rakennettu muinaiseen kraateriin, joka on vielä osittain aktiivinen, eli täällä on kuumia lähteitä joka puolella kylää (sekä hyvin aromikas mätien kananmunien haju). Kävin tänään Wai-O-Tapussa, joka on yksi alueen suurimmista volcaanisista luonnonpuistoista. Siellä oli kuumia lähteitä, kiehuvia mutakuoppia ja aivan uskomattomia värejä! Eri mineraalit on värjännyt kalliot eri värisiksi, aina mustasta hehkuvan punaseksi. Näin myös pienen lammen joka oli aivan kirkkaan vihreä. Ja nyt en tarkota samanlaista kauniin vihreen sävyä, jota näkee meressä, vaan tää oli kun Ikean tekstiileistä.

Huomenna tosiian jatkan matkaa ja meen Taupoon muutamaksi päiväksi. Sitten on vuorossa Wellington, jossa aion viettää kolmepäivää ennenkun otan lautan Eteläsaarelle. Aion kiertää Eteläsaaren kokonaan vaikkakin melko ripeässä tahdissa, eli reitti kulkee: Picton, Christchurch, Queenstown, Franz Josef, Punakaiki, Nelson, Picton ja takasin Wellingtoniin. Sen jälkeen en ole varma mihin suuntaan, mulla on siinä vaiheessa voelä muutama päivä aikaa ennekun pitää olla takasin Aucklandissa. Mutta enkähän mä jotakin keksi :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti